Nasze serwisy: EduAlert, Studia, Biolog.pl, GMO    Google

 Stwórz kontoStrona główna | Publikacje | Aktualności | Top 10  

Menu
· Strona główna
· Publikacje
· Aktualności
· Programy edukacyjne
· Top 10
· Archiwum
· Kontakt
· Szukaj

Sponsorzy

Konkursy
opis

Aktualności w biolog.pl
·Projekt Natura 2000 - Pozytywna Inspiracja
·Galeria Festynu Nauki w Krakowie 2014 - dzień pierwszy
·UROCZYSTE OTWARCIE FESTIWALU NAUKI W KRAKOWIE
·Uniwersytet Warszawski najlepszą uczelnią w Polsce!
·Dzisiaj pierwszy dzień Festiwalu Nauki w Krakowie 2014
·genETYCZNE gry
·Kolejna V edycja przyrodniczych spacerów po Krakowie!
·BIOLOG.PL zaprasza na XIV OGÓLNOPOLSKIE DNI OWADA
·Ekokrok z Fundacją Roca - głosowanie na najlepsze filmy Festiwalu We ART Water
·Konkurs: Pies w wielkim mieście

przeczytaj więcej...

Korepetycje

Dodaj własne ogłoszenie w portalu " korepetycje".
(Największa polska baza korepetytorów)


Reklama

  
WNIOSKI SPOSTRZEŻENIA I UWAGI Z PRZECZYTANIA KSIĄŻKI THOMASA GORDONA WYCHOWANIE BEZ PORAŻEK W SZKOLE




Grzegorz Zacharjasz


WNIOSKI SPOSTRZEŻENIA I UWAGI Z PRZECZYTANIA KSIĄŻKI THOMASA GORDONA PT „WYCHOWANIE BEZ PORAŻEK W SZKOLE”

W książce Thomasa Gordona pt. „Wychowanie bez porażek w szkole” autor wychodzi od stwierdzenia, że proces nauczania i uczenia się może przebiegać prawidłowo, jedynie gdy stosunki między nauczycielem a uczniami opierają się na wzajemnym poszanowaniu odrębności, życzliwości i zaufaniu. Autor proponuje nauczycielom proste metody postępowania, które pozwolą uczynić stosunki w szkole bardziej partnerskimi i efektywniej wykorzystać czas lekcyjny, by nie marnować codziennie wiele czasu na rozwiązywanie nieuniknionych konfliktów oraz wprowadzanie i utrzymywanie dyscypliny.
W pierwszych rozdziałach książki autor omawia co jest najważniejsze w stosunkach uczeń- nauczyciel, zwraca uwagę na metody, które pomagają rozwijać się uczniom, zastanawia się nad problemem - dlaczego nauczycielom nie udaje się przyjść z pomocą uczniom? Omawia blokady komunikacji interpersonalnej tkj. nakazywanie, moralizowanie, głoszenie  kazań, doradzanie, sugerowanie, proponowanie rozwiązań itd. Proponuje słuchanie bierne, odpowiedzi potakujące, aktywne słuchanie ( wypowiedzi zwrotne). Podpowiada jak organizować efektywne , rzeczowe dyskusje w klasie, jak wykorzystać aktywne słuchanie, by przełamać opory, czego można się spodziewać po spotkaniach z udziałem rodziców, nauczycieli i uczniów.

W następnych rozdziałach Thomas Gordon opisuje jak nauczyciel może ustosunkować się do problemów, jakie stwarza uczeń, dlaczego komunikaty „ty”, „wy” są mało efektywne a komunikat „ja” bardziej
skuteczny. Podpowiada jak zmienić otoczenie klasowe, by zapobiec różnym problemom, wreszcie porusza jeden z ważniejszych problemów jakim jest konflikt w klasie. Podaje niezawodną metodę rozwiązywania konfliktów. Metoda ta polega na takim podejściu do konfliktu dotyczącego zaspokajania potrzeb, w którym obie strony łączą się w poszukiwaniu możliwego dla nich do przyjęcia rozwiązania; jest to metoda, w której nikt nie musi przegrywać. Jest ona często jedyną skuteczną metodą rozwiązywania konfliktów pomiędzy dwiema osobami lub grupami. Metoda ta jest pewnym procesem. Od samego początku aż do końca niezbędne jest współdziałanie obu stron. W konfliktach uczeń- nauczyciel obie strony wspólnie poszukują możliwych i realnych rozwiązań, a następnie postanawiają, które najlepiej zaspokoiłoby potrzeby zarówno nauczyciela, jak ucznia. Rozwiązywanie problemów wymaga wieloetapowego procesu.

Autor podaje sześć kroków stanowiących nieocenione wytyczne dla nauczycieli:
1) Określenie problemu
2) Szukanie możliwych rozwiązań
3) Ocena rozwiązań
4) Wybór najlepszego rozwiązania
5) Wypracowanie sposobów jego realizacji
6) Stwierdzenie, jak wybrane rozwiązanie sprawdziło się w praktyce.

Na zakończenie autor zastanawia się jak szkoła może stać się lepszym miejscem do nauki, co nauczyciele mogą zrobić, aby zwiększyć siłę swojego oddziaływania w strukturze szkoły, jak stać się bardziej skutecznym w spotkaniach grupowych, czy też jak być efektywnym doradcą. Książka Thomasa Gordona pt. „ Wychowanie bez porażek w szkole” może być zbiorem bardzo cennych wskazówek zarówno dla nauczyciela jak i ucznia w jakże trudnym procesie wychowania.
 









(4696 odsłon)



Copyright © Kajet.pl & Biolog.pl
wykorzystano darmowe oprogramowanie PHP-Nuke GPL