Nasze serwisy: EduAlert, Studia, Biolog.pl, GMO    Google

 Stwórz kontoStrona główna | Publikacje | Aktualności | Top 10  

Menu
· Strona główna
· Publikacje
· Aktualności
· Programy edukacyjne
· Top 10
· Archiwum
· Kontakt
· Szukaj

Sponsorzy

Konkursy
opis

Aktualności w biolog.pl
·Projekt Natura 2000 - Pozytywna Inspiracja
·Galeria Festynu Nauki w Krakowie 2014 - dzień pierwszy
·UROCZYSTE OTWARCIE FESTIWALU NAUKI W KRAKOWIE
·Uniwersytet Warszawski najlepszą uczelnią w Polsce!
·Dzisiaj pierwszy dzień Festiwalu Nauki w Krakowie 2014
·genETYCZNE gry
·Kolejna V edycja przyrodniczych spacerów po Krakowie!
·BIOLOG.PL zaprasza na XIV OGÓLNOPOLSKIE DNI OWADA
·Ekokrok z Fundacją Roca - głosowanie na najlepsze filmy Festiwalu We ART Water
·Konkurs: Pies w wielkim mieście

przeczytaj więcej...

Korepetycje

Dodaj własne ogłoszenie w portalu " korepetycje".
(Największa polska baza korepetytorów)


Reklama

  
Scenariusz zajęć w klasie II z cyklu: W świecie lektur




Beata Kaczorowska


SCENARIUSZ ZAJĘĆ W KLASIE II

opracowanie: Beata Kaczorowska, nauczyciel kształcenia zintegrowanego
Szkoła Podstawowa Nr 7 w Czeladzi

• Krąg tematyczny: W świecie lektur.

• Temat dnia: Poznajemy Antarktydę i jej mieszkańców.

• Cele operacyjne:
Uczeń
- przeczytał lekturę „Zaczarowana zagroda” i prowadzi rozmowę dotyczącą jej treści;
- poznaje Antarktydę i zwierzęta-mieszkańców tego kontynentu, ich zwyczaje, tryb i warunki życia;
- wie, gdzie znajduje się Antarktyda;
- wyszukuje w lekturze wybrane fragmenty i czyta je głośno;
- dobiera podpisy do ilustracji;
- układa i pisze zdania;
- dodaje i odejmuje w zakresie 100;
- układa zadania tekstowe do ilustracji i rozwiązuje je;
- wykorzystuje swoje wiadomości i umiejętności w grze towarzyskiej;
- tnie, modeluje, zagina karton wykonując zabawkę „Pingwiny kiwaczki”;
- zgodnie i twórczo pracuje w grupie;
- relaksuje się w czasie ćwiczeń i zabaw.

• Formy pracy: praca zbiorowa, grupowa, indywidualna.

• Metody: słowne, praktycznego działania, pokaz, zabawa.

• Pomoce i środki dydaktyczne: egzemplarze lektury „Zaczarowana zagroda”, książki przyrodnicze,
atlasy zwierząt, zdjęcia, ilustracje, kartki z informacjami
o zwierzętach, rozsypani sylabowe z nazwami zwierząt, rozsypanka
wyrazowa i krzyżówka dla każdego ucznia, globus, odtwarzacz
i płyta CD, miarki krawieckie, kostki do gry, obręcze hula-hop,
duże arkusze papieru, papier kolorowy, gazety, mazaki, kredki,
kolorowa kreda, klej, nożyczki.

• Przebieg zajęć:

1. Rozmowa wprowadzająca w temat zajęć – Co wiemy o Antarktydzie i jej mieszkańcach po przeczytaniu lektury „Zaczarowana zagroda” ?

a) Wypowiedzi uczniów o Antarktydzie i zwierzętach tam żyjących.
b) Krótka opowieść nauczyciela o kontynencie.
c) Odszukanie i wskazanie na globusie Antarktydy.
d) Ułożenie na tablicy nazw zwierząt z rozsypanek sylabowych.
e) Prezentacja ilustracji zwierząt; wskazanie pingwinów-bohaterów lektury.
f) Samodzielne czytanie informacji „To warto wiedzieć…” /ZAŁĄCZNIK 1/

2. Wyszukanie w lekturze fragmentów opisujących Antarktydę ( głośne czytanie).

3. Uzupełnianie metryczki lektury:

a) Uzupełnianie zdań na tablicy /ZAŁĄCZNIK 2/
b) Ułożenie z rozsypanki wyrazowej odpowiedzi na pytanie Gdzie toczy się akcja książki?
/ZAŁĄCZNIK 3/

4. Zabawa ruchowa „Pingwin” /ZAŁĄCZNIK 4/

5. Oglądanie albumów, książek o Antarktydzie:

a) Inspirowane ilustracjami wypowiedzi uczniów o krajobrazie i warunkach klimatycznych Antarktydy; porównanie ich do krajobrazów i warunków życia w Polsce.
b) Rozwiązanie krzyżówki /ZAŁĄCZNIK 5/
c) Opowiadanie nauczyciela o wyprawach badawczych na Antarktydę.
d) Ułożenie zdania z rozsypanki wyrazowej; przepisanie zdania do zeszytu /ZAŁĄCZNIK 6/

6. Wykonanie pingwinów z „Wycinanki” /ZAŁĄCZNIK 7/

a) Instrukcja i objaśnienia nauczyciela.
b) Samodzielna praca uczniów.
c) Omówienie i ocena prac.

7. Gra towarzyska „Wędrówka pingwinów do liczby 100” – praktyczny trening dodawania w zakresie 100:

Każdy uczeń uczestniczący w grze, będzie swoim pingwinkiem zaznaczał drogę do liczby 100;
każdy gracz rzuca dwiema kostkami, oblicza sumę wyrzuconych oczek, przesuwa pingwina na miarce krawieckiej.


8. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych – obliczenia w zakresie 100 ( o ile więcej? o ile mniej?
o tyle więcej, o tyle mniej ) :

Nauczyciel rozkłada na podłodze obręcze hula-hop, a uczniowie wkładają do nich swoje pingwinki.
Jakie zadanie można ułożyć do tej „ilustracji” ?
O co możemy zapytać?

a) Podawanie różnych propozycji i analiza proponowanych treści.
b) Wybór jednej treści; wspólne rozwiązanie zadania na tablicy.

9. Zabawa ruchowa „Pingwiny na spacerze” ( wykorzystanie elementów Klanzy )

10. Poznajemy zwierzęta – mieszkańców Antarktydy, ich życie i zwyczaje:

a) Podział uczniów na 5 grup. Każdy zespół losuje karteczkę z nazwa zwierzęcia, którego życie
i zwyczaje ma poznać ( PINGWIN, MEWA, SŁOŃ MORSKI, ALBATROS ).
b) Poszukiwanie informacji o wylosowanym mieszkańcu wśród kartek przygotowanych przez
nauczyciela, w książkach i albumach.
c) Wykonanie plakatów przedstawiających poszczególnych mieszkańców zimnego kontynentu;
rysowanie kilku osobników danego gatunku na dużym arkuszu szarego papieru i naklejenie kartki z informacją.
d) Prezentacje plakatów.
e) Ocena współpracy w grupach; umieszczenie plakatów w klasowej galeryjce.

11. Omówienie pracy domowej:

a) Dla każdego ucznia: Pokoloruj otrzymany rysunek zgodnie z kodem liczbowym.
b) Dla ochotników: Jakie wydarzenie w „Zaczarowanej zagrodzie” było twoim zdaniem najzabawniejsze lub najciekawsze? Zilustruj je i nadaj mu tytuł.

12. Informacja zwrotna – podsumowanie zajęć .











ZAŁĄCZNIK 1

„To warto wiedzieć”
Antarktyda jest lodowym kontynentem na biegunie południowym.
Panuje tu najsurowszy klimat na Ziemi. Wieją silne wiatry,
temperatura powietrza dochodzi do minus 70 stopni Celsjusza.
Żyją tu pingwiny, foki, mewy, słonie morskie i albatrosy.
Wiele państw ma na Antarktydzie swoje stacje naukowe.



ZAŁĄCZNIK 2

……………………………………………………………….. są autorami książki o pingwinie …………………………………….

i jego przygodach. Autorzy zatytułowali tą książkę „ ………………………………………………………………………….” .



ZAŁĄCZNIK 3

Gdzie toczy się akcja książki? Odpowiedź ułóż z rozsypanki wyrazowej i zapisz ją.


 

 

 * toczy się * Akcja * na stacji * profesora * imienia * naukowej *

                        * Dobrowolskiego * na Antarktydzie *

 






ZAŁĄCZNIK 4

O, jak przyjemnie i jak wesoło
w pingwina bawić się, się, się.
Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa,
do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy.



ZAŁĄCZNIK 5

Hasła do krzyżówki:

1) Główny bohater lektury
2) Zakładano je pingwinom
3) Przezwisko ulubionego pingwinka
4) Imię młodego przyrodnika
5) Inna nazwa podróży pingwinów
6) Pora ucieczki pingwinów z zagrody
7) Materiał, z którego pingwiny budują gniazda
8) Odpływa na niej pingwin

Rozwiązanie: POLARNIK


ZAŁĄCZNIK 6

* Henryk * członkami * pierwszej

* zimowała * byli * Dobrowolski * na

* Arctowski * wyprawy * która

* i * Antoni * naukowej, * Antarktydzie.

Rozwiązanie: Henryk Arctowski i Antoni Dobrowolski byli członkami pierwszej wyprawy naukowej, która zimowała na
Antarktydzie.


ZAŁĄCZNIK 7

W „Wycinance” każde dziecko ma do wycięcia całą rodzinę pingwinów(mama, tata i synek pingwinek) ;
wycina, a potem zgina je na pół wzdłuż przerywanej linii, stawia na ławce, popycha lekko każdego pingwina, aby ten zaczął się kołysać









(20834 odsłon)



Copyright © Kajet.pl & Biolog.pl
wykorzystano darmowe oprogramowanie PHP-Nuke GPL