Nasze serwisy: EduAlert, Studia, Biolog.pl, GMO    Google

 Stwórz kontoStrona główna | Publikacje | Aktualności | Top 10  

Menu
· Strona główna
· Publikacje
· Aktualności
· Programy edukacyjne
· Top 10
· Archiwum
· Kontakt
· Szukaj

Sponsorzy

Konkursy
opis

Aktualności w biolog.pl
·Projekt Natura 2000 - Pozytywna Inspiracja
·Galeria Festynu Nauki w Krakowie 2014 - dzień pierwszy
·UROCZYSTE OTWARCIE FESTIWALU NAUKI W KRAKOWIE
·Uniwersytet Warszawski najlepszą uczelnią w Polsce!
·Dzisiaj pierwszy dzień Festiwalu Nauki w Krakowie 2014
·genETYCZNE gry
·Kolejna V edycja przyrodniczych spacerów po Krakowie!
·BIOLOG.PL zaprasza na XIV OGÓLNOPOLSKIE DNI OWADA
·Ekokrok z Fundacją Roca - głosowanie na najlepsze filmy Festiwalu We ART Water
·Konkurs: Pies w wielkim mieście

przeczytaj więcej...

Korepetycje

Dodaj własne ogłoszenie w portalu " korepetycje".
(Największa polska baza korepetytorów)


Reklama

  
Projekt wspierający rozwijanie zdolności oraz zainteresowań artystycznych dzieci przedszkolnych.
JESTEM MAŁYM ARTYSTĄ



Agata Popowicz


JESTEM MAŁYM ARTYSTĄ

Projekt wspierający rozwijanie zdolności oraz zainteresowań artystycznych dzieci przedszkolnych.

 

Opracowała: mgr Agata Popowicz

WSTĘP

Dziecko w wieku przedszkolnym rozwija nie tylko swój intelekt, ale również sferę emocjonalną, stąd też rośnie w tym czasie jego wrażliwość estetyczna. Staje się ona podstawą do kształtowania poczucia piękna, które rozwija się na bazie pewnych przeżyć natury estetycznej. Ważną rzeczą więc jest dostarczanie tych przeżyć. Wraz z poczuciem piękna rośnie u dziecka potrzeba własnej twórczości artystycznej.

Wychodząc naprzeciw potrzebom moich wychowanków postanowiłam stworzyć projekt mający na celu rozwijanie dziecięcych uzdolnień artystycznych.

ZAŁOŻENIA PROJEKTU

µ               rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych, muzycznych teatralnych,

µ               wspieranie twórczej aktywności dziecka,

µ               umożliwianie dzieciom kontaktu ze sztuką.

Projekt będzie realizowany w roku szkolnym:

µ              2003/2004 – grupa dzieci 4 – letnich

µ              2004/2005 – grupa dzieci 5 – letnich

µ              2005/2006 – grupa dzieci 6 – letnich.

Aby zrealizować założone cele będę prowadziła zajęcia z dziećmi dwa razy w tygodniu, w godzinach popołudniowych.

CELE PROJEKTU

1.     Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych.

Cele ogólne:

Þ    rozwijanie wyobraźni, pomysłowości w wyrażaniu samego siebie,

Þ    kształtowanie umiejętności wyrażania swoich emocji w formie plastycznej,

Þ    stymulowanie rozwoju następujących dyspozycji psychicznych dziecka: samodzielność, wytrwałość, umiejętność planowania,

Þ    poszerzanie wiedzy na temat różnych dziedzin sztuki: malarstwo, rzeźba, sztuka,

Þ    uwrażliwianie estetyczne poprzez stosowanie różnorodnych technik plastycznych.

Cele operacyjne:

Þ   dziecko potrafi realizować własne pomysły,

Þ   umie dostrzegać, czuć, słuchać, zapamiętywać,

Þ   zna różne techniki plastyczne i potrafi je zastosować,

Þ   chętnie podejmuje działania twórcze,

Þ   posiada umiejętności współdziałania w grupie,

Þ   wyraża własne obserwacje w formie plastycznej.

2. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień muzycznych.

Cele ogólne:

Þ   kształcenie umiejętności wyrażania muzyki ruchem,

Þ   pobudzanie aktywności dziecka poprzez zabawy muzyczne,

Þ   uwrażliwianie dziecka na melodię i rytm,

Þ   podniesienie poziomu umiejętności percepcyjnych i wykonawczych dziecka,

Þ   uwrażliwienie dziecka na piękno muzyki,

Þ   doskonalenie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek.

Cele operacyjne:

Þ   dziecko potrafi wyrażać ruchem ciała natężenie dźwięku oraz jego wysokość,

Þ   dziecko potrafi pokazać kierunek melodii,

Þ   poznaje właściwości własnego ciała,

Þ   rozwija pamięć muzyczną,

Þ   wyrabia poczucie rytmu,

Þ   ilustruje treść i charakter muzyki,

Þ   potrafi zaprezentować swoje umiejętności w konkursach i przeglądach.

3. Edukacja teatralna.

Cele ogólne:

Þ   rozwijanie zainteresowań literackich,

Þ   swobodne posługiwanie się językiem ojczystym,

Þ   wzbogacanie czynnego i biernego słownika dziecka,

Þ   posługiwanie się różnymi formami wypowiedzi,

Þ   pokonywanie nieśmiałości podczas występów publicznych,

Þ   poznanie terminów związanych z teatrem.

Cele operacyjne:

Þ   dziecko potrafi wysłuchać wierszy recytowanych przez nauczycielkę,

Þ   odważnie wypowiada się na tle grupy,

Þ   potrafi zaprezentować swoje osiągnięcia w środowisku lokalnym,

Þ   swobodnie posługuje się językiem ojczystym,

Þ   pięknie recytuje,

Þ   podejmuje zabawę w teatr,

Þ   zna różne pojęcia dotyczące teatru,

Þ   potrafi właściwie zachowywać się w teatrze. 

 

 

 

 

 

 

 

 

HARMONOGRAM REALIZACJI PROJEKTU

Rok szkolny, grupa wiekowa.

Edukacja plastyczna

Edukacja muzyczna

Edukacja teatralna

2003/2004, czterolatki

I. Próby regulowania nacisku dłoni i palców (napięcia mięśniowego) podczas rysowania kredkami i grubymi flamastrami:

v „W co zamienić kółka?” – projektowanie pracy z wykorzystaniem narysowanych elementów.

v „Jesienny liść” wypełnienie konturu trzema wybranymi kredami świecowymi.

II.Tworzenie kompozycji rytmicznych:

v Dywanik” – kompozycja z kolorowych figur geometrycznych.

v „Dla mamy „ – tworzenie układu kompozycyjnego wg indywidualnych pomysłów, stemplowanie.

III. Malowanie farbą plakatową:

v Jesienny liść” – wykorzystanie liścia jako powierzchni malarskiej o zróżnicowanej fakturze.

v „Zimowe zabawy” – malowanie palcem.

v Wiosenna łąka” – praca w grupach kilkuosobowych – wykorzystanie różnych powierzchni malarskich   ( pod względem wielkości).

IV. Tworzenie kompozycji płaskich i półprzestrzennych:

v i„Laurka dla Babci Dziadka” – naklejanie na karton elementów papieru kolorowego.

v „Kolorowy bukiet dla mamy” – wykonanie kompozycji półprzestrzennej ze zwiniętych pasków papieru.

 

 

 

 

 

I. Uwrażliwianie dzieci na piękno muzyki.

       Uczestnictwo w koncertach muzycznych odbywających się na terenie przedszkola.

       Słuchanie muzyki wokalnej z nagrań.

II. Doskonalenie umiejętności słuchania piosenek.

       Nauka śpiewania piosenek.

       Zbiorowy śpiew piosenek.

III. Rozwijanie wrażliwości słuchowej.

       Rozwijanie umiejętności rozpoznawania dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne.

       Ćwiczenia i zabawy określające tempo i dynamikę w muzyce.

       Ćwiczenie umiejętności określania wysokości dźwięku (dźwięki wysokie i niskie).

IV. Rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem.

       Zabawy rytmiczne przy akompaniamencie dowolnego instrumentu perkusyjnego.

       Rozwijanie umiejętności estetycznego poruszania się przy różnych rodzajach muzyki.

V. Poznawanie instrumentów perkusyjnych.

       Rozpoznawanie brzmienia instrumentów.

       Wyeksponowanie perkusyjnych instrumentów muzycznych oraz instrumentów melodycznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Kształtowanie podstaw ekspresji scenicznej.

 Zabawy fabularne.

  zabawy naśladujące zachowania zwierząt (kot, zły pies, ślimak),

  zabawy naśladujące zjawiska przyrody (wiatr, grzmot, drzewa),

  zabawy naśladujące mechanizmy i urządzenia (zegar, samochód),

  zabawy odtwarzające zachowania ludzi (w autobusie, pod parasolem, na warcie),

  zabawy naśladujące sytuacje i postacie ze świata bajki (królewny, rycerze, krasnale, walka ze smokiem),

  zabawy motywowane przez przedmioty (gorący ziemniak, kostka lodu).

II. Doskonalenie techniki mówienia i poprawności wymowy.

 Ćwiczenia artykulacyjne.

Ćwiczenia szczęki:

  „Zabawa w rybę” – szerokie zamykanie i otwieranie ust.

  Ćwiczenia języka:

  „Szminka”  - przesuwanie językiem wokół otwartych ust od strony wewnętrznej i oblizywanie warg.

  „mówiąca ryba” – powtarzanie zestawu sylab od szeptu do krzyku, wolno i bardzo szybko:

ta-te-ti-to-tu,

ra-ri-ro-ru,

la-li-lo-lu.

Ćwiczenia warg.

  „Parskanie” – wypuszczanie powietrza przy zamkniętych ustach.

  „Dmucham na to” – dmuchanie na wyobrażane sobie rzeczy.

  Ćwiczenia dykcji.

  Wymawianie głosek ustnych.

  „Gaworzenie” – wymawianie sylab z każdorazowym przedłużaniem: ma-ma, ta-ta, ba-ba, gu-gu itp.

II. Słuchanie utworów recytowanych przez nauczycielkę oraz odtwarzanych z płyt CD.

III. Oglądanie przedstawień teatralnych na terenie przedszkola.

IV. Uczenie się krótkich wierszy o bliskiej dzieciom treści – recytacja.

 

2004/2005, pięciolatki.

I. Wykorzystanie różnych narzędzi oraz podłoża do malowania farbami plakatowymi.

v   „Kolorowy świat” – malowanie na płótnie.

v   „Mój sen” – odciskanie śladów różnorodnych materiałów zamoczonych w gęstej farbie.

v   „Bajkowy deszcz” – malowanie palcem na grubej folii.

v   Bąbelkowy wzór” – rozdmuchiwanie farby przez słomkę.

v   Wiosna” – malowanie nitką.

II.Wyrabianie sprawności w wydzieraniu z papieru zamierzonych kształtów.

v   „Dary jesieni” – wydzieranie z papieru i przyklejanie.

v   Wiosenna łąka” – wydzieranie, naklejanie i łączenie z innymi materiałami.

III. Tworzenie prac plastycznych płaskich z plasteliny, modeliny, masy solnej.

v   „Jesienny liść” – modelowanie podłoża pokrytego plasteliną.

v   Serduszko dla Babci Dziadka”, „Laurka dla Mamy” – modelowanie z masy solnej.

IV. Rysowanie kredkami, flamastrami, ołówkiem.

v   Liściowe portrety” – dorysowanie skojarzeń.

v   W co zaczarujesz swoją dłoń” – obmyślanie fantastycznych wyobrażeń na bazie obrysowanej dłoni.

v   „Podwójne kompozycje” – rysowanie dwiema kredkami jednocześnie.

 

I. Uwrażliwienie dzieci na piękno muzyki.

       Słuchanie piosenek prostym tekście dotyczącym bliskich dzieciom tematów.

       Słuchanie muzyki wokalnej i instrumentalnej na żywo lub z nagrań w dowolnych sytuacjach ramach zajęć zorganizowanych.

II. Doskonalenie umiejętności słuchania i śpiewania.

       Nauka śpiewania piosenek.

       Śpiewanie piosenek indywidualnie i zbiorowo.

 

III. Rozwijanie wrażliwości słuchowej.

       Rozpoznawanie oraz określanie charakteru muzyki (np. wesoła -  smutna).

       Rozwijanie umiejętności rozpoznawania dźwięków wydawanych przez różnorodne instrumenty melodyczne (np. flet, pianino, skrzypce).

IV. Rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem.

       Zabawy rytmiczne z akompaniamentem odtwarzanym z taśmy lub z płyty.

       Zabawy ruchowe oparte na treści piosenki.

       Dowolne interpretowanie muzyki ruchem.

V. Zapoznanie z wyglądem i techniką gry na instrumentach perkusyjnych.

   









(6947 odsłon)



Copyright © Kajet.pl & Biolog.pl
wykorzystano darmowe oprogramowanie PHP-Nuke GPL