Nasze serwisy: EduAlert, Studia, Biolog.pl, GMO    Google

 Stwórz kontoStrona główna | Publikacje | Aktualności | Top 10  

Menu
· Strona główna
· Publikacje
· Aktualności
· Programy edukacyjne
· Top 10
· Archiwum
· Kontakt
· Szukaj

Sponsorzy

Konkursy
opis

Aktualności w biolog.pl
·Projekt Natura 2000 - Pozytywna Inspiracja
·Galeria Festynu Nauki w Krakowie 2014 - dzień pierwszy
·UROCZYSTE OTWARCIE FESTIWALU NAUKI W KRAKOWIE
·Uniwersytet Warszawski najlepszą uczelnią w Polsce!
·Dzisiaj pierwszy dzień Festiwalu Nauki w Krakowie 2014
·genETYCZNE gry
·Kolejna V edycja przyrodniczych spacerów po Krakowie!
·BIOLOG.PL zaprasza na XIV OGÓLNOPOLSKIE DNI OWADA
·Ekokrok z Fundacją Roca - głosowanie na najlepsze filmy Festiwalu We ART Water
·Konkurs: Pies w wielkim mieście

przeczytaj więcej...

Korepetycje

Dodaj własne ogłoszenie w portalu " korepetycje".
(Największa polska baza korepetytorów)


Reklama

  
Edukacja ekologiczna w przedszkolu




Lucyna Spica


„Edukacja ekologiczna w przedszkolu”

program własny - Lucyna Spica

WSTĘP

”Jeśli nie zrozumiemy potrzeby ochrony tego, co nam jeszcze zostało nie zaczniemy w tym kierunku działać. Nasze dzieci nie będą miały czym się zachwycać, co kochać, gdzie żyć”

Pewne nawyki ekologiczne należy kształtować już od wczesnego dzieciństwa, dlatego wprowadzenie edukacji ekologicznej w szerszym zakresie powinno mieć miejsce już na poziomie wychowania przedszkolnego.

Edukację ekologiczną można swobodnie włączyć w nurt nauczania przedszkolnego rozpoczynając od poznawania najbliższego środowiska naturalnego. Rolą nauczyciela na tym etapie kształcenia jest dostarczenie uczniom rzetelnej wiedzy o stanie naszego środowiska oraz zagrożeniach, jakie niesie za sobą współczesna cywilizacja.

Aby nauczyć dzieci rozumienia przyrody i jej potrzeb uczymy dzieci aby:

- uczyły się wspólnie żyć

- uczyły się, by widzieć

- uczyły się, by działać

- uczyły się by być

Najbardziej wartościowymi metodami zapoznania dzieci ze środowiskiem przyrodniczym i otaczająca rzeczywistością, kształtującymi niewątpliwie ich ekologiczna świadomość są; obserwacje, praktyczne zajęcia, wycieczki, inscenizacje, opieka nad zwierzęta a przede wszystkim przeżycia w kontakcie z naturalnym środowiskiem. Również zabawa, śmiech, humor jak również taniec i śpiew są okazją do poznania przez dzieci tego, co piękne.

Poznanie tajemniczego świata, jakim jest niewątpliwie świat otaczającej przyrody, o który należy dbać i żyć z nim w zgodzie inspiruje także dziecięca wyobraźnię.

Przychodzi teraz pora na to, aby uczyć zaufania do przyrody i aby każdy na swoim miejscu tu i teraz, uważnie się rozejrzał i spostrzegł piękno otaczającego świata.

I. JESTEŚMY CZĘŚCIĄ PRZYRODY „Myśląc o przyszłości, chrońmy przyrodę”

Celem działań edukacyjnych jest:

Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za ochronę przyrody.

Kształcenie umiejętności wnikliwej obserwacji otaczającego środowiska naturalnego.

Sytuacje edukacyjne
  1. Udział w akcji „Sprzątanie Świata ”

- porządkowania najbliższego otoczenia

- udział w akcji porządkowania terenu przedszkolnego oraz najbliższego otoczenia

  1. Zorganizowanie konkursu wiedzy ekologicznej.

3. Zabawa plastyczna „Coś z niczego”

- wykorzystanie w pracach plastyczno-konstrukcyjnych różnych materiałów odpadowych z papieru i plastik

4. Poznanie zasad segregacji śmieci:

- dowiadywanie się o niebezpieczeństwach jakie zagrażają środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka.

5. Zorganizowanie kącika ekologicznego:

- poznanie sposobów ochrony lasów poprzez wykorzystanie surowców wtórnych.

6. Wykorzystanie w pracach plastyczno – technicznych materiałów odpadowych

7. ,,Zdrowa Ziemia – Zdrowi ludzie ‘’ oglądanie pod diaskopem ilustracji kontrastujących ze sobą środowisk przyrodniczych

8. Wykonanie plakatów „Tu chcę żyć - tu nie chcę żyć ”.

9. ,,Tu chcę żyć ‘’- wykorzystanie dziecięcych propozycji dotyczących ochrony przyrody, swobodne wypowiedzi dzieci.

10. Na ratunek Ziemi – Światowy Dzień Ziemi.

Wspólnie obchodzimy święto Ziemi, sadzimy nagietki i niezapominajki w doniczkach.

II. WIOSNA, WIOSNA DZIŚ NA ŁĄCE

„Człowiek jest pasterzem natury;

rośliny i zwierzęta mają swoją

wewnętrzną wartość i prawo do życia "

Celem działań edukacyjnych jest:

Poznanie zależności między światem roślin, zwierząt i człowiekiem.

Zapoznanie z cyklicznymi zmianami w przyrodzie.

Ukazanie wzajemnych zależności między wszystkimi organizmami.

Sytuacje edukacyjne

1. Wycieczka na łąkę

Oglądanie, wąchanie, dotykanie kwiatów, opisywanie ich barwy.

Poznanie znaczenia kwiatów dla życia owadów oraz dla człowieka.

Owady zbierają pyłek kwiatowy i dzięki ich pracy ludzie mogą mieć miód.

Owady przenoszą pyłek kwiatowy na inne kwiaty i mogą one zakwitać,

ponieważ owady przenoszą pyłek kwiatowy.

Zieleń jest źródłem tlenu dla ludzi, są pokarmem dla owadów .

Nasze najbliższe otoczenie jest piękne, w otoczeniu kwiatów można odpoczywać, wyciszyć się, uczyć się obserwacji przyrody.

2. Zabawy plastyczne „kolorowa łąka” technika dowolna

- wyrażanie w sposób pozawerbalny swojej wiedzy o świecie, wyrażanie własnych uczuć oraz wiedzy o świecie.

3. Nauka wiersza „Prośba”

Nie rwij kwiatków na spacerze,

Bo ci uschną.

A bez kwiatków w polu, w lesie

Będzie pusto.

Niechaj rosną, niechaj kwitną

Długo jeszcze,

Niech się grzeją w letnim słonku,

Kapią w deszczu. 4. Zagadki przyrodnicze

Dzieci rozwiązują i układają zagadki, na temat otrzymanych ilustracji, rozpoznają i nazywają zwierzęta: ślimak, biedronka, pszczoła, motyl, kret, pająk. Rośliny: mech, paproć, mniszek, tulipan

5. Zabawa matematyczna „Co trzeba zrobić, aby było lepiej”

- szukamy związki przyczynowo-skutkowe

- zdeptane rośliny- konsekwencje – już nie rosną, nie będzie wokół nas zieleni

- zerwane kwiaty na łące- konsekwencje- nie ma pyłku kwiatowego dla motyli, os, pszczół

- połamane gałęzie—konsekwencje – chore drzewo.

6. Przedwiośnie – ochrona pierwszych wiosennych kwiatów.

- sylwety przylaszczki, zawilce, krokusy, przebiśniegi

Dzieci dowiadują się dlaczego są to rośliny chronione. nie wolno ich zrywać, są bardzo delikatne, jest ich coraz mniej, dzięki nim budzą się osy i pszczoły zimowego snu, ponieważ mogą już zbierać z nich pyłek kwiatowy. Dzieci liczą sylwety kwiatów według swoich możliwości.

7. Wykonanie plakatu do hasła małego ekologa

„nie depcz trawników”

„nie zrywaj kwiatów” ,

„nie łam gałęzi”

„nie zaśmiecaj trawników”

„nie hałasuj”

8. Wiersz „List do wiosny”

Jak się czujesz pani wiosno

Czy już pąki na drzewach rosną

Czy z rękawa wypuściłaś już skowronka

Czy już trawa rozpędziła się do słonka?

III. W ŚWIECIE PTAKÓW I ZWIERZĄT

Celem działań edukacyjnych jest:

Opiekujemy się ptakami zimą.

Poznajemy zwierzęta egzotyczne.

Poznajemy zagrożone gatunki w Polsce.

Sytuacje edukacyjne

1. Przygotowanie karmników dla ptaków i stałe dokarmianie w czasie zimy.

Wykorzystanie różnych pomysłów na „smaczny upominek” – zawieszenie w różnych miejscach lasu szyszek z tłuszczem i ziarnem, sznurów jarzębiny itp.

Prowadzenie obserwacji gatunków ptaków przylatujących do karmników, ich zachowanie i odżywianie.

2. Zimowa wycieczka autokarowa do leśniczówki

- opieka nad zwierzętami pozostającymi w Polsce na zimę

- oglądanie paśnika, wykonanie leśnej choinki dla zwierząt

3. Poznajemy gości zimowej stołówki

poznajemy wygląd, nazwy ptaków; sikorka, czyżyk, wróbel, gawron, wrona.

4. Wycieczka do ZOO

- zwierzęta żyjące w ZOO i egzotyczne żyjące na wolności – różnice warunków życia.

5. „ Z życia zwierząt egzotycznych”

przygotowanie scenki rodzajowej z wykorzystaniem czapek animacyjnych – własna twórczość literacka i plastyczna dzieci.

6. „Zwierzęta pod ochroną”

poznanie wyglądu oraz warunków życia zwierząt pod ochroną, na łące, w lesie w polu; np. żubr, zaskroniec, ryby, orzeł bielik.

VI. ODKRYWAMY TAJEMNICE ROŚLIN

„Aby nasze dzieci były szczęśliwe,

ratujmy środowisko w którym żyjemy”

Celem działań edukacyjnych jest:

Przybliżenie dzieciom życia naturalnego środowiska jakim jest łąka jako naturalny ekosystem.

Zrozumienie współzależności i relacji w systemie człowiek a środowisko.

Rośliny są niezbędnym składnikiem i źródłem pożywienia dla ludzi.

Rola ochrona roślin ginących w Polsce.

Sytuacje edukacyjne

1. Założenie hodowli roślin „Od nasionka do rośliny”.

- na gazie z wodą obserwacja wzrostu fasoli - na gazie z wodą zakładamy ogródek z rzeżuchą - sadzimy cebulę w ziemi oraz w słoiku na gazie W formie rysunków dzieci zapisują poczynione obserwacje

2. W małym laboratorium „Mali badacze przyrody”

- odkrywanie tajemnic roślin pod mikroskopem - oglądamy budowę kwiatostanu, łodygi, korzeni, pyłku kwiatowego.

3. Co roślina potrzebuje do życia?

Dzieci dowiadują się, że czysta woda, gleba, tlen to niezbędne warunki dla życia roślin.

4. Wspólna degustacja wykonanej przez dzieci surówki owocowej, warzywnej

- ćwiczenia praktyczne w poznawaniu smaku, zapachu, kolory, konsystencji owoców.

5. Zabawa relaksacyjne „Jestem kwiatem”

- jakim kwiatem chciałbyś być - dzieci wybierają dla siebie ilustrację kwiatu.

- przy muzyce Vivaldi „Wiosna” dzieci, słuchając krótkiego opowiadania treść ilustrują własnym ciałem:

Zamknijcie oczy. Wyobraźcie sobie, że jesteście maleńkim nasionkiem , które jeszcze śpi. Gdy słońce ogrzewa was – nasionka - budzisz się. Wyrastasz coraz wyżej, jest już łodyżka – to ty nią jesteś miejscu, stoisz i rozglądasz się i widzisz jaki piękny jest świat. Powoli zaczynają wyrastać liście, które lekko poruszają się na wietrze listki są delikatne, wirują na wietrze. Pada deszcz , słońce świeci, przyleciał motyl i lekko dotknął twoje liście jesteś szczęśliwy.

6. Bal zielonych

- zorganizowanie wspólnie z rodzicami zabawy , gdzie każdy posiada na ubraniu zielony element.

7. Planowanie jadłospisu

- poznajemy zasady zdrowego odżywiania się

8. Przedstawienie plansz, ilustracji roślin chronionych w Polsce.

V. POZNAJEMY TAJEMNICE UKRYTE W PRZYRODZIE NIEOŻYWIONEJ

Celem działań edukacyjnych jest:

Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych z zakresu przyrody nieożywionej.

Sytuacje edukacyjne

1. Poznajemy zjawisko krystalizacji soli – doświadczenia.

2. Rozpuszczalność substancji w wodzie – eksperymenty z solą, mąką, cukrem.

3. Prezentacja kolekcji kamieni szlachetnych. 4. Węgiel – poznanie sposobów wydobycia, zastosowanie w medycynie, przemyśle. 5. Krystalizacja soli – doświadczenia. 6. Poznanie różnego typu elektrowni działających w oparciu o bogactwa naturalne. 7. Wykonywanie eksperymentów i doświadczeń : - „Czy śnieg jest czysty ?”

VI. POZNAJEMY TAJEMNICE WODY

„chcemy w czystym świecie żyć w czystej wodzie ręce myć”

Celem działań edukacyjnych jest:

Kształtowanie odpowiedzialności dzieci wobec środowiska, w którym żyją

Dostarczanie doświadczeń umożliwiających poznanie właściwości i zmienności stanów wody.

Tworzenie warunków do poznania znaczenia wody dla rozwoju życia na Ziemi

Uświadomienie dzieciom faktu wszechstronnego zastosowania wody w domu, przy uprawie roślin.

Poznanie roślin chronionych nad morzem.

Sytuacje edukacyjne

1. „Woda czysta czy zanieczyszczona „

– prowadzenie doświadczeń. Przygotowane:

słoik z przegotowaną wodą, słoik z wodą zanieczyszczona resztkami jedzenia i odpadkami przemysłowymi/ np. papier, atrament/ krążki bibuły, lignina , mikroskop, dwa białe kwiaty/ np. goździk/. Obserwujemy, porównujemy wodę w tych dwóch słoikach. Wspólnie z dziećmi prowadzimy obserwacje zachowania się rośliny w słoiku: z czystą woda i zabrudzoną .założenie

2. „Komu potrzebna jest woda?” rozmowa w oparciu o serię obrazków w książkach o tematyce przyrodniczej .

Pytania pomocnicze:- co mówią drzewa, gdy brak im wody? –Co powiesz ty, gdy przez jeden dzień nie dostanie nic do picia? - Co mówią kwiaty, gdy nie ma deszczu?

Po wspólnym omówieniu obrazków ułożenie hasła „bez wody nie byłoby życia na ziemi”

3. „Szukamy wody na Ziemi”- praca z globusem, mapą, ilustracjami, zachęcamy do spaceru z rodzicami nad jezioro lub rzekę. Wykonanie gazetki informacyjno-edukacyjnej dla rodziców „szukamy źródeł wody ” .

4. Doświadczenia z wodą czystą i zanieczyszczoną, próby filtracji wody

- zapoznanie dzieci z przemysłowymi sposobami oczyszczania wody w oparciu o ilustracje w książkach oraz wykonanie doświadczenia : filtracja wody – potrzebny słoik, gaza, piasek.

Zademonstrowanie dzieciom w jaki sposób działają filtry wodne, zachęcanie dzieci do samodzielnych eksperymentów pod opieką dorosłego. Opracowanie z dziećmi zasad oszczędzania wody w domu i w przedszkolu.

Wykonanie przez dzieci rysunków informujących o potrzebie oszczędzania wody. Dzieci zamieszczają ilustracje w przedszkolu, w domu.

5. Zabawa wyciszająca „Kropla wody”

Dzieci, z pojemnika, nabierają w dłonie wodę obserwują jak kropelki wody spadają na tackę i rozpryskują się.

6. Szukamy zbiorników wody na mapie, na globusie, okolice Koszalina.

7. Różne stany skupienia – doświadczenia

Skraplanie wody

Zamiana wody w lód

Topienie lodu

Właściwości wody – zabawa z solą, cukrem, mąką,

Powstawanie wody

8. Wycieczka nad morze i spotkanie ze strażnikiem ochrony przyrody.

9. Gromadzenie ciekawych okazów kamieni i muszli w kąciku przyrody.

10. Wykonywanie prac plastycznych z muszelek, kamieni.

VII. LEŚNY DETEKTYW

Celem działań edukacyjnych jest:

Dziecko dowiaduje się, że harmonia z naturą jest źródłem wewnętrznej równowagi

Dziecko zna skutki niszczenia przyrody

Dziecko zna skutki niszczenia siedlisk zwierząt

Sytuacje edukacyjne

1. Wycieczka do lasu.

Uczymy się zachowań uwzględniających zachowania proekologiczne

Rozumie, że harmonia z naturą jest źródłem wewnętrznej równowagi uczymy się zachowań uwzględniających zachowania proekologiczne.

Leśne mrowisko:

- dziecko dowiaduje się jak wielką szkodę przynosi niszczenie mrowisk.

2. Zabawa słownikowa „Kto mieszka w lesie”.

Dzieci otrzymują sylwety zwierząt: lis, wiewiórka, zając ,sarna, dzik, jeż – układają wokół drzewa i dowiadują się, że zwierzęta mogą żyć, odżywiać się, tylko obok drzewa, które jest źródłem tlenu i pokarmu.

3. Zabawa dydaktyczna „Podobieństwa i różnice”

Zadaniem jest podanie najwięcej różnic między ptakami i zwierzętami w wyglądzie zewnętrzny oraz podobieństw – warunki potrzebne do życia.

4. Inscenizacja w oparciu o serię obrazków „Rozmowa drzew”

- jestem wesołe drzewo, ponieważ mieszkają tu ptaki

- jestem wesołe drzewo, mieszają tu wiewiórki

- jestem wesołe drzewo , mieszka u mnie sowa

- jestem szczęśliwe drzewo, daję tlen i pokarm ludziom i zwierzętom

- jestem szczęśliwe drzewo, dzieci nie łamią mi gałązek, nie wycinają mojej kory

5. Teatrzyk w oparciu o sylwety drzew „Smutne drzewa”

W starszych grupach przedstawiają dzieci w zabawie typu drama

- jestem smutnym drzewem, ktoś połamał mi gałęzie

- jestem smutnym drzewem, ktoś powycinał mi korę z mojego pnia

- jestem smutnym drzewem, ktoś porozrzucał papierki wokoło

6. Zachęcanie rodziców do zbierania, na spacerach z dziećmi, nasion i owoców suchych na dokarmianie ptaków zimą oraz jako materiał do różnego rodzaju prac plastycznych.

7. Zabawa drama „Jestem mieszkańcem lasu”

Dzieci są zwierzątkami w lesie, samodzielnie określają jakim chcą być zwierzątkiem lub patrząc na pokazywane sylwety zwierząt nazywają je i identyfikują się z nimi. Naśladują ruchami ciała poruszanie się zwierząt w lesie , w tle cicha muzyka relaksacyjne.

Do lasu przyszły dzieci i zaczęły hałasować – swobodne reakcje ruchowe dzieci - powiedz co czujesz lisku? wypowiedzi dzieci

Podeptały legowisko jeżyka – swobodne reakcje ruchowe dzieci co czuje jeżyk? wypowiedzi dzieci

Zaczęły łamać gałązki- swobodne reakcje ruchowe dzieci co zrobi wiewiórka? Wypowiedzi dzieci.

8. Zagadki Kubusia Puchatka „Mieszkańcy Stumilowego Lasu”

Dzieci otrzymują ilustracje zwierząt: lis, zając, dzik, wiewiórka, sarna, sowa, dzięcioł, układają zagadki o zwierzętach lub rozwiązują zagadki ,prawidłowa odpowiedź wskazuje obrazek.

9. Gra matematyczna „Śniadanie leśnych zwierząt”

Dzieci rzucają kostką do gry , liczba oczek wskazuje ile orzechów otrzyma wiewiórka, ile żołędzi otrzyma sarenka, ile kasztanów dzik. Dzieci przeliczają naturalne owoce suche.

10. „Zwierzęta budują domy”

dzieci dowiadują się w jaki sposób zwierzęta budują domy: gniazdo os, ptasie gniazdo, żerenie bobrów, mrowisko.

VIII. CZYM JEST POWIETRZE

„czystym powietrzem oddycha się chociaż go się nie widzi”

Celem działań pedagogicznych jest:

Rozwijanie u wychowanków poczucia troski o czystość powietrza . Poznanie źródeł zanieczyszczeń powietrza. Wdrażanie dzieci do działań profilaktycznych np. wietrzenie sali , ścieranie kurzu , hodowanie roślin.

Sytuacje edukacyjne

1. Czym jest powietrze ?

Zabawy badawcze z balonem, wiatraczkiem, chorągiewkami.

2. „Do czego służy powietrze ?”

Doświadczenia potwierdzające wykorzystania powietrza do oddychania, przenoszenia fal dźwiękowych, poruszania przedmiotów.

3. Zabawy relaksacyjno- oddechowa połączone z wykorzystanie wiatraczków.

4. Poznanie źródeł zanieczyszczeń powietrza typu : spaliny samochodowe , środki chemiczne.

5. Poznanie skutków zanieczyszczenia powietrza :

- choroby ludzi

- degradacja środowiska przyrodniczego

6. Mamo Tato nie pal.

– edukacja rodziców -informowanie o skutkach palenia dla młodego organizmu

– wykonanie plakatu przez dzieci

7. Mały ogród botaniczny.

Opieka i posadzenie roślin doniczkowych

- dowiadujemy się, że rośliny dostarczają nam tlen

IX. MAŁY EKOLOG W PARKU

„Miejsca zieleni są jak serca bijące w rytm przyrody”

Celem działań edukacyjnych jest:

Dostrzeganie walorów estetycznych i zdrowotnych miejsc zieleni

Dziecko zna regulaminem parku i rozumie konieczność stosowania go w praktycznym działaniu

Kształtowanie zachowań proekologicznych oraz dostrzega walory estetyczne i zdrowotne miejsc zieleni

Sytuacje edukacyjne

1. Wycieczka do parku

- fotografowanie drzew pomników przyrody oraz drzew o ciekawym wyglądzie

- oglądamy budki lęgowe dla ptaków

- poznajemy ptaki : kos, sroka, wilga

2. Zachęcenie rodziców do wykonywania zdjęć krajobrazowych podczas rodzinnych spacerów i wycieczek. 3. Zorganizowanie wystawy fotograficznej „Zielone płuca miasta ”z udziałem rodziców.

4. Prowadzenie obserwacji zmian ubarwienia liści i założenie zeszytu obserwacji.

5. W kąciku „Małego badacza przyrody ”

poznanie budowy liścia – praca z mikroskopem.

6. „Drzewa w ogrodzie przedszkolnym ”

- obserwacja drzew, określanie wielkości drzew, mierzenie drzewa poprzez utworzenie kręgu „przyjaznych rąk”, dotykanie aby określić fakturę, słucha szumu drzew.

7. Zespołowa zabawa plastyczna„Drzewa w parku” technika dowolna

z wykorzystaniem materiału przyrodniczego/ nasiona, liście, gałązki/ przyniesionego z parku, ze spacerów z rodzicami.

8. „Skrzynia skarbów”- gromadzimy w osobnych pudełkach ciekawe okazy gałęzi, owoce suche, nasiona, liście, zagadki przyrodnicze - układania i rozwiązywania prze dzieci zagadek przyrodniczych, matematycznych.

9. Nauka wierszy- rymowanek

Czas do parku iść

Zebrać bukiet, przynieść liść.

Przyszły przedszkolaki, listki pozbierały

Każdy wziął po listku, ile razem miały?

10. Zabawa relaksacyjna przy muzyce „Jestem drzewem”

kształcenie umiejętności empatii, swobodnego wyrażania ciałem własnych uczuć w sposób pozawerbalny.

11. Praca z książką „Gdzie ukryły się drzewa”

udostępnienie dzieciom książek o tematyce przyrodniczej, wyszukiwanie , nazywanie, opisywanie drzew.

12. Układamy „Kodeks małego przyjaciela przyrody”

- nie zrywam liści z drzew

- nie łamię gałęzi

- nie nacinam kory drzew

- pamiętam – każde drzewo pragnie żyć

X.ZWIERZĘTA TO MI PRZYJACIELE

Celem działań edukacyjnych jest:

Poznanie trybu życia zwierząt domowych – psa, kota, chomika, świnki morskiej.

Uświadomienie potrzeby systematycznej opieki nad zwierzęciem.

Uwrażliwienie na humanitarne obchodzenie się ze zwierzętami.

Sytuacje edukacyjne

1. Zorganizowanie, wspólnie z rodzicami zbiórki karmy oraz kocyków dla zwierząt w schronisku. 2. Stwarzanie odpowiednich warunków zwierzętom żyjącym w domach – systematyczność obowiązków. 3. „Adaptacja na odległość” Wycieczka do schroniska i przekazanie darów - propagowanie wśród rodziców całorocznej akcji pomocy zwierzętom w schronisku.

4. Zaproszenie do przedszkola rodziców ze domowymi zwierzętami: pies, kot, chomik. Dzieci mogą poznać wygląd zwierząt domowych, sposób opiekowania się nimi.

X. MAŁY EKOLOG NA WAKACJACH

„Musimy nauczyć się dbać o środowisko, w którym chcemy żyć.

Chodzi o to, aby nauczyć się tego na czas”

Celem działań edukacyjnych jest:

Kształtowanie postaw odpowiedzialności za stan środowiska w którym spędzamy wolny czas.

Kształtowanie własnego ,,Ja” w harmonii ze środowiskiem.

Sytuacje edukacyjne

1. Ułożenie z dziećmi „Kodeksu małego ekologa „

Nie zaśmiecam miejsca w którym przebywam resztkami jedzenia

Nie łamię gałęzi

Nie niszczę niejadalnych grzybów

Nie zrywam roślin

Nie rozniecam ogniska w lesie

Nie nacinam kory drzew

Nie chodzę po trawnikach

Hasła układamy wspólnie z dziećmi oglądając plansze „ Ochrona środowiska: dobrze czy źle”.

2. Wspólnie z dziećmi wykonujemy plansze, hasła podpisujemy / wklejamy/ pod ilustracjami.

3. Ekologiczne hasła przedstawiamy hasła jako „Apel na wakacje dla rodziców ”w ramach edukacji ekologicznej rodziców, nie zaśmiecaj miejsca w którym przebywasz , pamiętaj – każda roślina i zwierzę chce żyć.

4. Zabawa drama „Jestem częścią przyrody”

Jesteś kwiatem -ktoś cię zerwał i rzucił – jak się czujesz, dziecko pokazuje ruchami ciała.

Jesteś drzewem – ktoś pozrywał listki – jak się czujesz, dziecko pokazuje ruchami ciała.

Jesteś ptakiem – ktoś cię wystraszył krzykiem - jak się czujesz, dziecko pokazuje ruchami ciała.

6. „Moje wakacje – przestrzegam kodeksu przyjaciela przyrody ” – konkurs plastyczny.

5. Zagadki i gry dydaktyczne o tematyce ekologicznej.

Opracowała Lucyna Spica

nauczycielka Przedszkola Miejskiego Nr 3 w Koszalinie









(26164 odsłon)



Copyright © Kajet.pl & Biolog.pl
wykorzystano darmowe oprogramowanie PHP-Nuke GPL